Wednesday, July 27, 2011

antara fitrah dan fitnah


cinta adalah fitrah manusia. semua makhluk yg bernyawa pasti mempunyai rasa cinta. ingin bercinta dan ingin dicintai itu adalah fitrah manusia. Allah telah menjadikan cinta itu sbg fitrah dan Allah juga tidak menjadikan cinta itu begitu saja..Dia menciptakan cinta dgn pelbagai syarat..kebanyakan manusia melanggar syarat ini..rasa cinta itu tidak salah tetapi kesalahan berlaku apabila menjalinkan hubungan cinta..cinta terlarang adalah cinta yg menafikan peraturan yg Allah wujudkankan bersama dgn cinta ini..ketika inilah FITRAH menjadi FITNAH..

hubungan cinta janganlah dicemari dgn perkara yg menyalahi syariat..
"cinta tidak perlukan syarat, tetapi perlu mengikut syariat"

Allah yg menciptakan cinta sering dipinggirkan dlm cinta terlarang..ia seperti tidak ada kaintan antara cinta dan pencipta cinta itu..tgn dipegang walaupon jelas telah dilarang oleh Allah, duduk berduaan seperti sudah halal, bergurau manja saling tampar menampar tanpa sedikit pon rasa bersalah..

cintailah sesiapa pon..iringilah cinta itu dgn niat untuk berkahwin..kerana berkahwin itu lebih memudahkan seorang lelakidan perempuan menyempurnakan agamanya..

sabda Rasullullah SAW
"apabila seseorang itu berkahwin, maka sempurnalah separuh imannya. tinggal lg separuh untuk disempurnakannya" (auqamaqal)


jgnlah bercinta hanya untuk suka suka..jika tidak ada niat untuk berkahwin, sudah pasti cinta itu bkn kerana Allah..

apabila bercinta pastikan tiada hukum Allah yg dilanggar..tidak ada pergaulan bebas, tidak ada bersentuhan kulit, tidak ada pendedahan aurat, tidak ada pengabaian rukun islam seperti solat, puasa dan sebagainya..

Allah itu Maha Mengetahui dan Maha Penyanyang..cinta yg diniatkan ke gerbang perkahwinan pasti diiringi dgn seribu keindahan...

2 comments:

  1. ape mksd "jika tidak ada niat untuk berkahwin"...boleh ke bercinta sebab ade niat nak kawen?? ahahaha....

    ReplyDelete
  2. dh ad niat nak kawen, cinta untuk kawen, kawen tros la sng..haha

    ReplyDelete