Monday, August 22, 2011

kenapa perempuan suka lelaki tua


aku rasa artis ja suka kawen ngan laki laki tua kerepot tak sedaq diri uh. nak nak lak kalau laki tu datuk / dato'. memang kompem depa kebas. tak bagi chance langsung kat orang hat tak datuk/dato' macam aku neh. cis.


KENAPA POMPUAN SUKA LAKI YANG LEBIH TUA. memang patot en pompuan pilih laki yang lebih tua? tak kesah la tua setaon ka dua taon ka bertaon taon ka. sebab pa aku kata camtu? meh kita try tanya and usha apa kata ahli Feqah. tapi ahli Feqah masa kini ada jugak berselisih pendapat pasai menda neh.


APA HUKUM PEREMPUAN BERKAHWIN DENGAN LELAKI YANG LEBIH TUA DARINYA ?


FIRST OPINION ---> sah perkahwinan tu and hukumnya harus tanpa ada sebarang tegahan. pendapat ni yang ahli Feqah cakap selalunya.

HUJAH : ulama' Feqah dari Mazhab Empat [ Shafi'e, Maliki, Hanafi, Hanbali ] and Mazhab Azzohiriah tak tengok umoq sebagai penghalang untuk satu marriage. satu marriage cukop la dinilai dari segi ilmu agamanya, elok keturunannya, harta sebagai bekalan masa depan etc. tak dak dalil pun yang nak larang menda neh. kalau tengok balik, Rsulullah SAW pon tua lebih kurang 9 taon dari Saiyidah Aisyah.


SECOND OPINION ---> sah jugak perkahwinan tu. NAMUN, hukumnya harus tapi makruh. im not really sure apa maksud tu. tapi aku rasa maksud tu something like this la. hukumnya still harus. tapi makruh hukumnya kalau kita rasa akan ada kemudaratan lepaih kawen nanti. sat aku try check apa hujah ahli Feqah.

HUJAH : hujah pendapat ini ialah mungkin adanya kemudharatan kecil di dalam perkahwinan ini kerana pasangan ini mungkin tidak serasi disebabkan perbezaan umur yang ketara di antara mereka. dalil perkahwinan Nabi Muhammad SAW dengan Saiyidah Aisyah tidak boleh menjadi kayu ukuran kerana itu antara khususiat bagi Baginda Nabi. *ni explanation yang ustaz aku bagi. lebih kurang la kan macam aku kata. it's all about kemudaratan*


THIRD OPINION ---> haram bagi sorang pompuan untuk kawen dengan laki yang JAUH LEBIH TUA. means that beza umoq 10 years and above la. tapi ni pendapat certain ahli Feqah ja.

HUJAH : it's all about KUFU [ sama / setaraf ]. certain ahli Feqah dari Shafi'eiah haramkan perkawinan macam ni atas sebab laki tu mungkin TAK SEKUFU kalau kawen ngan pompuan jauh lagi muda pada dia walopon jumhur ulama' kata kufu ni bukan syarat untuk sebuah perkawinan. tapi kalau ikot Mazhab Hanafi, kufu ni SYARAT sebuah perkawinan. kiranya ang kawen tak sah ar kalau ang tak sekufu ngan pompuan tu. mazhab len guna isu KEMUDARATAN as a hujah untuk pendapat ni.


APA HUKUM LELAKI BERKAHWIN DENGAN PEREMPUAN YANG LEBIH TUA DARINYA ?


honestly aku no idea pasai menda neh. sebab aku tak penah jumpak pendapat pasai menda ni dalam mana mana hadith. kot kot aku telepaih pandang aku tak tau la kan. nanti aku balik usha balik kitab pak aku kat umah nun. ILMU bhai. ILMU ! seek for the knowledge.


tapi apa pon. AGE IS JUST A NUMBER. Islam suruh pilih wife based on 4 perkara. rupa, keturunan, harta dan agama. tak dak pulak cakap pasai umoq en. so cheers ! :-D tapi paling utama yang Islam anjurkan is AGAMA and AKHLAK. asaikan laki and pompuan tu saling memenuhi fitrah.

“Maka kahwinilah akan kamu dari perempuan itu yang baik bagi kamu.” [An-Nisa: 3]

kalau jodoh aku ngan pompuan yang lagi tua pon aku terima bhai. yang penting agama and akhlak dia baguih. tapi kalau rupa and harta dia pon baguih, itu adalah ADVANTAGES $$$$$$$ !! haha. jangan takot apa orang keliling nak kata. sebabnya, ALLAH LEBIH BERHAK UNTUK DITAKUTI [ al - Ahzab : 37 ].





4 comments:

  1. mcm tak caya ja aku buleh tuleh camtu. haha

    ReplyDelete
  2. haha! magic kan? hg la dr jeckyll n mr jack!
    *mr hide kot weh

    ReplyDelete
  3. HAHAHAHA aku nak tules mr hyde lah. cmana buleh jadi mr jack taktau. haha

    ReplyDelete


  4. honestly aku no idea pasai menda neh. sebab aku tak penah jumpak pendapat pasai menda ni dalam mana mana hadith. kot kot aku telepaih pandang aku tak tau la kan. nanti aku balik usha balik kitab pak aku kat umah nun. ILMU bhai. ILMU ! seek for the knowledge.
    ~*~*~*~~
    Bukan ke nabi Kawin dgn Khadhijah yg umur wife nya jauh lebih tua..?(^^,)
    kannn...

    ReplyDelete