Tuesday, June 7, 2011

kerana sedapnya pekasam

isnin (6 jun 2010)

0630
siap2 nak pegi menoreh, aku bawak segala kelengkapan menoreh, pisau menoreh, ubat nyamuk, besi cangkuk, JORAN, BEG PANCING,..

mak aku tny "neh hg nak p motong ka nak p mengai??"
"cek motong dlu, abes motong cek p mengai la"
"dah 2, sapa nak antaq mak balik umah?"

dgn skuat ati, "adik, jom ikot abg p motong, satg hg bwk balik mak, abg nak p mengai"

*adik aku pon ikot la, 1st time dia g menoreh..haram x reti pon

0930
abes motong getah..
siap2 nak p mengai, adik ngn mak aku siap2 nak balik umah

1000
berkumpul kat umah tok aku
tok aku plak, mcm2 dia bg bekal kami nak p mengai..aku, sepupu aku, ngn sepupu aku..3 org..
ayaq tea, nasik lemak, roti bun, ayaq masak..
*awat x bg khemah truih tok, bleh kami camping tros kat sana..

1030
dgn lafaz subhanallazi sakhorolana haza wamakunna lahu mukhrinin..
*nek kancil

1100
sampai tasik pedu
memulakan misi mencari ikan untuk dibuat pekasam

1200
panaih ya allah, burnt abes kulit aku..
time 2 jgak la, kami 3 org menggunakan akal kurniaan illahi bt dangau(pondok) guna zink ngn buluh
*jadi kot!

1400
bertolak balik, dgn hasil tangkapan 44 ekoq ikan

1500
sampai umah tok aku, tros ambik moto, pederaih balik umah..
umah tok aku ngn umah aku dlm 11km

1515
odw balik umah, MINYAK MOTO ABES!!
dgn batang pancing, ikan dlm raga moto, jaket aku pkai..tgh2 panaih aku tolak moto
dah la stesen minyak ngn tempat moto aku abes minyak 2 dlm 3KM!!
duit dlm wallet aku plak ada RM3 ja~~!
time 2 baru la terasa menyesai x check minyak moto, kira nak p mancing ja..

1530
ad sorang budak neh lalu nek moto, pintas aku..
tetiba ja dia patah balik,.
"awat neh bang?"
"minyak moto abes la dik"
"xpa2, meh saya tolak sampai stesen minyak"
"xpa ka?"
"xpa aih, kita tlg sama2"

1540
sampai stesen minyak
"dik, terima kasih la noh"
"xpa aih"
"abg xdak duit neh, ad rm3 ja, 2 pon nak boh minyak moto"
"xpa bang xpa, saya tlg x mintak papa pon"
"terima kasih byk la noh"

*xkan aku nak bg ikan aku dpt td kot..xleh3!

**time 2 baru la terasa nikmat Allah bg..al maunah, pertolongan yg dtg secara tiba2..
tidak ka, pkai kering aku tgh2 panaih 2..

sampai umah
"mak, nah ikan"
"todia! pa byk sgt neh??, awat peluh byk sgt neh?"
"MINYAK MOTO ABES!"

mak aku: kahkah, tu la, len kali nak bt papa pon, prepare dlu, neh pkai ghandah camtu ja..
aku: (masuk bilik, tidoq!)

***lepas neh, tobat dah, aku check minyak moto dlu!

1 comment:

  1. kahkahkah......
    tu la balasan dia kalau tak beniat nak hantaq ikan kat mak aku sikit..haha

    ReplyDelete