Monday, June 13, 2011

manusia~~~

*tiru gaya penulisan kawan aku..(syud subhi)

kawan aku(bkn syud, org len): aku x puas ati btoi, housemate2 aku pkat dok beli hp touch screen
aku: hp aku pon bleh touch screen..tp boleh touch je la..

manusia neh mmg payah kan nak puas dgn pencapaian n harta yg depa dpt..ada 1, nak 2..ada 2, nak 3, ada 3 nak 4..ada 4, nak lg 1, kena lepaih 1..hah, start dah melalut!


***

Dari Abu Hurairah, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Pandanglah orang yang berada di bawahmu (dalam masalah harta dan dunia) dan janganlah engkau pandang orang yang berada di atasmu (dalam masalah ini). Dengan demikian, hal itu akan membuatmu tidak meremehkan nikmat Allah padamu.” (HR. Bukhari dan Muslim)

kalau seseorang melihat org atas padanya dlm hal dunia dan harta, konfom la, dlm hati akan terdetik niat dengki..klo x byk pon, mst la ada sikit, x puas ati..dan pada masa itu, tiada lg perkataan 'syukur' dlm hatinya..

kalau seseorang melihat org bawah padanya dlm hal dunia dan harta, konfom la, dlm hati akan bermonolog.."syukur pd Allah, aku x jd mcm org 2, aku ada la jgak moto, dia 2 nek basikal ja"..(contoh ja)

jd jgn la merungut dgn apa yg kita ada..sbb Allah tau apa yg terbaik untuk kita..sebagai contoh, (kpd yg xdak duit nak beli hp touch screen), mungkin kalau kita ada hp touch screen, kita jd takbur, sombong, berbangga2 dgn hp 2..pastu kita ckp, hp neh mahal, bkn semua org boleh beli..
(wujud sifat takbur, bongkak, ujub)



***


kalau dlm hal ibadat dan akhirat, lihatlah org atas (dlm hal ibadat dan akhirat), dan jgnlah lihat org yg berada di bawahmu (dlm hal ini)..kalau seseorang melihat org bawah dlm hal ibadat, maka akan bermonologlah hati.."eleh, dia bt solat terawikh 4 rakaat ja..aku bt 8 rakaat"..

kalau seseorang lihat org di atas dlm hal ibadat dan akhirat, hati akan bermonolog.."xleh jd neh, dia bt 21 rakaat solat terawikh, aku bt 8 ja..kena lawan neh"..maka MAKNUSIYA (tiru kawan aku jgak neh) akanberlumba2 melakukan ibadat..


***


*sampaikan dariku walau satu ayat (HR Ahmad, Bukhari, Tarmidzi)


5 comments:

  1. perggh. haq ni cool kot. time mende duniawi, kite tgk org bawah. time mende ukhrawi, kite tgk org alek atas. kamon2. keep it up!

    ReplyDelete
  2. weyh tak ci arr tiru gaya aku...
    buat ah gaya niri..
    tapi takpa. kawan2 aku tak kesah sgt.
    cuma....
    royalti2. guwa nak royalti...hahaha

    ReplyDelete
  3. aku promote la weh syud..haha

    ReplyDelete
  4. ayah ak slalu ckp kat ak, x yah nak ikut kawan update ngan brg mewah sgt...simpan duit..ikut kwn berjemaah solat xpe.

    hahaha..ko kan nak simpan duit untuk cover mas kawen tok bini ko kan??hahaha

    ReplyDelete